fredag 11 maj 2012

Hormoner

Läser & lär om hormonerna i vår kropp
(Endokrinologi = Läran om hormoner)


Hur det påverkar oss i olika riktningar.
Hormonernas uppgift är att kommunicera med cellerna i kroppen och beroende på hormonets sammansättning stimulera eller bromsa
en viss process som cellen har behov av.
Varje hormon påverkar därför bara specifika celler (celltyper).
Det finns tydligen ett 50-tal viktiga hormoner
och signalsubstanser som far runt i våra kroppar
och fyller olika funktioner.
Det är ett ständigt jagande efter att hitta en bra nivå
mellan sömn, stress, jobb osv.
Det finns mycket att prova på för vårat välmående.
Allt inom kosten & näringen är ju spännande, att det påverkar oss hur vi äter
och hälsokosten vi jag pillar i mig
Fysisk träning, mindfulness, yoga varianer och psykisk hälsa
Jag balanserar och tränar vidare för
kropp & själ.
Sen måste ju livet bestå av lite yta också
för att vi ska må bra..
..nya naglar är ju aldrig fel!
Tjing!

2 kommentarer:

Inger sa...

Vad intressant detta med hormoner..bra att läsa på lite. Då kanske man kan förstå varför man mår som man mår ibland..
samtidigt är det lite krångligt.
Men kanon att vara insatt..kloka du. Härligt med lite fina naglar det bättrar på humöret lite, förstår jag...
Själv kan jag inget göra då,.,.hihi.Kramizar

Camilla sa...

Ojojoj..kan tänka mig att det är mycket man inte vet.
Intressant ämne att läsa om.
Kram!