måndag 20 augusti 2012

Gamla Linköping

Den gamla staden ligger mellan mitt hem och jobb
 jag cyklar ofta den vägen.
 Jag brukar allt som ofta gå dit och strosa,
även med brukare på mitt arbete, är vi gärna här!
Gamla Linköping består av ett nittiotal gamla byggnader, de flesta
har flyttats hit. I vissa hus står tex gamla hem orörda, precis som om
människorna bara gått ut tillfälligt.
 Förutom dessa fina trähus
hittar man kullerstensgränder och vackra trädgårdar. Dansbana.
Även museum och yrkesverksamma hantvekrare i sina butiker.
Kanevad träsnideri är alltid välbesökt, jag gillar att strosa i en butik som heter
Flärd -där finns det tvålar, krämer, div oljor och liknade där allt är
naturliga ekologiska produkter.
 Det finns även ett gamaldags fik såklart som är populärt!
En kort promenad (eller tufftuff tåg) genom skogen (finns även motionsspår)
så kommer man till Vallagård, där det finns både hästar, getter, får
lekparker och grillplatser!
Tvättstugan för 100 år sedan
Polisstationen
Klassiska pelargonfönster
Området är fullt av fina ting
Och detaljer
Det doftar av trä & tjära
Berså i grönskan
Bod
Före mobilens tid
*fniss
Det var en titt på hur Linköping såg ut  för 100 år sedan..
Vackert eller hur!
..
Tjing!

2 kommentarer:

Inger sa...

Ja det är verkligen trevligt att gå där och strosa och titta på alla gamla ting, bostäder och hantverksaffärer..Jättefint område i Linköping,.och välbesökt av oss när vi har turen ditåt.
Härligt att bo och jobba så nära.
Lätt att bli hemmablind...
kramen.

Camilla sa...

Påminner mig lite om Sigtuna.
Mycket vackert!
Kram!